Systemy IAM. Zwinny biznes zgodny z regulacjami, bezpieczny i przyjazny pracownikowi

Praca zdalna wymaga szczególnej kontroli nad tym, kto i kiedy ma dostęp do wewnętrznych systemów firmy. Stawia też przed przedsiębiorstwami nowe wyzwania związane z zarządzaniem pracownikami na odległość. Jak robić to skutecznie i efektywnie, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo danych? Odpowiedzią są systemy klasy Identity Access Management.

 

Rozwiązania te wspierają firmy w trzech istotnych obszarach: bezpieczeństwa danych, nawiązywania i kończenia współpracy z pracownikami i kontrahentami oraz zarządzania biznesem.

 

1. Zarządzanie bezpieczeństwem danych kluczowych

 

  • Nadawanie i odbieranie uprawnień

 

Wszyscy pracownicy potrzebują dostępów do różnych systemów firmowych, np. ERP, CRM, oraz aplikacji. Sprawne nadawanie i odbieranie uprawnień jest szczególnie ważne zwłaszcza w czasie pracy zdalnej. Systemy IAM pozwalają definiować role użytkowników w organizacji, przypisywać uprawnienia do stanowisk i grup. Konkretna rola wiąże się z wybranymi uprawnieniami. Zatem pracownikom nie trzeba nadawać pojedynczo dostępów do poszczególnych systemów. Wystarczy przypisać mu odpowiednią rolę lub zmienić ją, gdy pracownik dostaje nowe obowiązki.

 

  • Kontrola

 

Systemy IAM dają ciągły wgląd w to, kto i na jakich zasadach ma dostęp do kluczowych zasobów firmy. Ułatwia zatem kontrolę nad uprawnieniami użytkowników do systemów informatycznych, ich weryfikację i monitoring.

 

  • Wykrywanie nieprawidłowości

 

SailPoint, jeden z liderów na rynku systemów klasy IAM, wprowadził do swoich rozwiązań elementy sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Pozwalają one wychwytywać nieprawidłowości, np. niecodzienne zachowania w systemie lub dostęp do jakiegoś zasobu osoby, która zgodnie z polityką firmy nie powinna mieć takiego dostępu.

 

2. Zarządzanie pracownikami

 

  • Automatyzacja zatrudnienia

 

Rozwiązania klasy IAM wspierają proces zatrudniania pracowników. Nie tylko pomagają w nadawaniu odpowiednich dostępów, ale taż między innymi automatyzują proces kierowania na niezbędne szkolenia. Koordynują gromadzenie niezbędnych zgód, pełnomocnictw oraz potwierdzeń potrzebnych do tego, aby uzyskać dostęp do różnych źródeł. Dbają o szybką i automatyczną dystrybucję danych do logowania do systemów i skrzynek pocztowych oraz wszelkich dokumentów.

 

  • Zmiana roli pracownika w organizacji

 

Systemy te wspierają pracę działów HR także w momencie zmiany stanowiska pracownika. Wystarczy wprowadzić do aplikacji kadrowej odpowiednią adnotację o nowej roli zatrudnionego w firmie. IDM automatycznie przekieruje pracownika do przeglądu dostępów przez nowego przełożonego. Odbierze i nada właściwe uprawnienia dla jego nowej roli w organizacji oraz poinformuje o zmianach wszystkie osoby, które są taką informacją zainteresowane.

 

  • Bezpieczne zakończenie współpracy

 

W momencie zakończenia współpracy z pracownikiem rozwiązanie IDM automatycznie zablokuje i odbierze dostępy do zasobów. Poinformuje też zainteresowane osoby o tym, że dany pracownik nie pełni już w organizacji dotychczasowej roli. W przypadku zwolnienia dyscyplinarnego czy w sytuacji, w której konieczne jest natychmiastowe usunięcie konkretnej osoby z systemów lub zawieszenie w czynnościach służbowych, pracodawca może skorzystać z tzw. czerwonego przycisku. Pozwala on na błyskawiczne zablokowanie wszelkich dostępów.

 

3. Zarządzanie biznesem

 

  • Zwinność w biznesie

 

Zwinność w biznesie jest podstawą zarządzania. Także w czasie pracy zdalnej. A oznacza po prostu szybkie i bezproblemowe, niewymagające dużych nakładów ludzkich i technologicznych, dostosowywanie się do zmian zewnętrznych i wewnętrznych.

 

Do zmian takich należy między innymi zatrudnianie nowych pracowników, rozpoczynanie i kończenie współpracy z pracownikami wewnętrznymi i zewnętrznymi, kontrahentami czy klientami. Dzięki rozwiązaniom IAM znacznie skraca się czas potrzebny na przeprowadzenie takich procesów.

 

  • Kontrola nad procesami

 

Segregation of duties (SoD) to koncepcja, która zakłada, że do zakończenia jakiegoś procesu biznesowego lub zadania potrzebna jest więcej niż jedna osoba. W przypadku nadawania nowych uprawnień pracownikowi, na przykład w związku z jego awansem, można przeoczyć, że zyskuje on zbyt szeroki dostęp do systemu. To może zagrozić między innymi finansom firmy.

 

Rozwiązania IAM pozwalają zabezpieczyć firmę przed takim zagrożeniem. Dzięki temu ograniczają liczbę potencjalnych błędów. Więcej osób zaangażowanych w proces oznacza większą kontrolę i możliwość wyłapania nieprawidłowości w odpowiednim czasie. Chronią też przed nieuczciwymi działaniami pracowników, oszustwami i wyciekiem wrażliwych informacji.

 

  • Zgodność z regulacjami

 

Każda firma musi się dostosować do regulacji zewnętrznych (np. rozporządzenia RODO) i wewnętrznych (np. polityki bezpieczeństwa). Dzięki systemom IAM firma jest w stanie szybko wykryć, rozwiązać i zaraportować – zgodnie z RODO czy z ustawą o cyberbezpieczeństwie – problemy z danymi.

 

Rozwiązania do zarządzania tożsamością cyfrową gwarantują też zachowanie zgodności z regulacjami wewnętrznymi przedsiębiorstwa – procedurami, standardami, politykami bezpieczeństwa. To one określają, kto i na jakich zasadach może mieć dostęp do zasobów IT. Implementacja systemów klasy IAM ułatwia stosowanie się do tych wytycznych.

 

Zespół Concept Data bardzo chętnie podpowie, w jakich obszarach w Twojej firmie sprawdzi się system IAM. Zapraszamy do kontaktu: info@conceptdata.pl.

Kontakt

Nasze biura

Adres rejestracyjny firmy:

 

Concept Data Sp. z o.o. Sp.k.

ul. Piękna 24/26A,
00-549 Warszawa

 

office: +48 22 833 86 35

fax: +48 22 832 17 19

NIP: 701-055-33-94

KRS: 0000603567

Adres biura:

 

Budynek North Gate
ul. Bonifraterska 17,

piętro 4

00-203 Warszawa

 

office: +48 22 833 86 35

fax: +48 22 832 17 19

 

dojazd do biura North Gate
dojazd do biura Piękna

Budynek North Gate

 

ul. Bonifraterska 17,

00-203 Warszawa

Piętro 4.

 

Biuro Piękna

 

ul. Piękna 24/26A,
00-549 Warszawa